joi, 24 noiembrie 2011

Numarul meu preferat e 10 sau despre tururile de oras gratuite

Cand calatoresc in strainatate, nu-mi place sa depind de un program fix, facut de altii. Placerea mea cea mai mare consta in a ma documenta eu insami inainte de plecare, in legatura cu tot ce va presupune viitoarea calatorie. Se intampla asa, fie ca e vorba de un week-end prelungit, fie ca e vorba de zece zile pline cu de toate. Alternativa mea o reprezinta vacantele active si fara program prestabilit.

Pentru iesirea de la schi de anul acesta din Austria, am ales cea mai convenabila varianta la transport pentru noi, si anume: avion Bucuresti-Munchen si tren Munchen-Innsbruck. La dus am dormit o noapte in Munchen. Nu am avut deci, prea multe ore la dispozitie pentru a vizita orasul. Am ajuns acolo seara si ne-am cazat la hostel, in jur de miezul noptii. A doua zi era duminica, iar trenul spre Innsbruck urma sa plece din Munchen pe la ora 18h30. Aveam la dispozitie jumatate de zi pentru a vizita orasul. Evident ca preferam sa o facem pe cont propriu insa, am luat o decizie care s-a dovedit a fi una foarte inspirata. Printre pliantele pe care le-am gasit la receptia hostelului, unul mi-a sarit in ochi: „Sandemans New Munich – Free Tour”. Ne-am hotarat sa participam si noi pentru ca, era gratuit si pentru ca ne-am gandit ca ar fi o experienta cel putin interesanta. Turul gratuit al orasului Munchen are loc de doua ori pe zi, indiferent de vreme, la ora 10h45 si la ora 13h00 si dureaza 3 ore. Intalnirea are loc la Marienplatz, in fata columnei Sf Maria.

Ne-am trezit, am luat micul-dejun la hostel si am plecat pe jos, spre Marienplatz. Am ajuns in fata Primariei, unde am recunoscut imediat oamenii adunati in acelasi scop ca si noi. Pentru turul gratuit erau trei ghizi: o americanca, un scotian si o spanioloaica. Turul era disponibil in limbile engleza si spaniola. Mai erau prezenti acolo alti doi ghizi pentru turul Dachau Memorial care are loc de marti pana duminica, incepe tot la 10h45 si costa 21 EUR pentru adulti si 18 EUR pentru studenti si pentru Third Reich Tour care are loc in fiecare zi de luni, joi si sambata la 10h45 si costa 12 EUR pentru adulti si 10 EUR pentru studenti. Ghidul pentru Dachau Memorial Tour a facut o scurta prezentare iar cei care venisera special pentru acest tur, s-au retras alaturi de el. Din cele 70 de persoane care au ramas, o parte au mers cu ghidul care urma sa tina turul in limba spaniola iar restul au ramas pe loc, urmand sa fie impartiti intre cei doi ghizi vorbitori de limba engleza. In fata Primariei, cei doi ghizi ne-au vorbit pe rand despre Glockenspiel, despre St Mary's Column si despre Marienplatz.

Atunci ne-am dat seama ca nu prea ne-ar fi placut sa continuam turul avand-o ca ghid pe americanca pentru ca prea parea sa faca parte din marina americana si aveam senzatia ca in orice moment urma sa ne puna sa facem flotari, desi poate n-ar fi fost atat de rau, pe gerul care era in duminica aceea. Dupa episodul Glockenspiel, am mers in curtea interioara a Primariei unde fiecare a tras la sorti un numar, ghizii si-au ales oamenii si apoi am facut o poza de grup. Ghidul nostru era Keith, un scotian amuzant, contrar primelor impresii, insa nu mai amuzant decat spanioloaica. Grupul ei parea ca se distreaza cel mai tare. Spanioloaica ii invata diverse strigaturi, pe care participantii la turul ei le faceau atunci cand noi, cei din grupul lui Keith treceam pe langa ei, prin oras. Se simtea un fel de tachinare regizata dar amuzanta intre cei doi ghizi, spre distractia noastra. Am indurat un ger incredibil insa povestirile lui Keith mai atenuau din suferintele noastre fizice.

In cadrul turului gratuit am vazut Glockenspiel, Hofbräuhaus (faimoasa berarie), Viktualienmarkt (o piata in aer liber cu multe kiosk-uri unde atunci cand era deschis, se vindeau carnati de toate felurile), Teatrul National si am aflat detalii despre originile Oktoberfest-ului si despre Memorialul Rezistentei Germane s.a. Am aflat lucruri interesante si despre activitatea lui Hitler in Munchen si ca cea mai proasta bere din lume este considerata a fi berea australiana, Foster, cu care nemtii spala vasele (cica). Multe ironii ale lui Keith erau indreptate catre australieni. Erau doi si la noi in grup, oameni deschisi si veseli care nu se suparau si de la care am aflat ca australienii fac berea Foster numai pentru export, nu o beau. Keith ne-a mai povestit si ca in fiecare an in timpul OktoberFest-ului, se pierd cel putin cinci-sase copii, din cauza faptului ca parintii lor se imbata atat de rau, incat uita de ei. Australienii se pare ca se imbata si ei foarte tare si isi pierd pasapoartele.
        Este adevarat ca am fi putut vizita si singuri Munchen-ul in cele cateva ore pe care le-am avut la dispozitie, am fi reusit sa vedem probabil aceleasi obiective turistice insa, in mod cert nu am fi avut de unde sa aflam toate povestile spuse de Keith. Nu am fi aflat din niciun ghid turistic de ce a fost construit suportul de ciment din fata berariei Hofbräuhaus, si anume pentru a-i ajuta pe nemtii care erau atat de parfumati de la bere sa se urce pe cal si sa plece acasa.

Ghidul ne-a dus si la una dintre faimoasele berarii Augustiner din centrul Munchen-ului, unde am incercat gustosii covrigi bavarezi si berea alba nefiltrata, la halba, si unde chelneritele erau imbracate in costum traditional bavarez, aveau parul prins in doua codite si decolteuri adanci. Berea bauta acolo cu toti participantii la turul condus de Keith, a fost un prilej foarte bun de a cunoaste oameni noi si de a afla mai multe despre turul Dachau, de la americanii langa care stateam la masa.

Turul orasului Munchen este gratuit, insa nu chiar. Functioneaza pe baza de bacsis. Ni s-a sugerat acest lucru inca de la inceput. Am considerat totusi, ca munca lui Keith, umorul lui si bunavointa de care a dat dovada, alaturi de toate informatiile nepretuite pe care ni le-a oferit, fac toti banii pe care i-am dat. Ne-a spus la sfarsit ca suma lui preferata e 10 insa, fiecare poate oferi cat il lasa inima, fara a se simti obligat in vreun fel. Turul a fost minunat si nu am regretat nimic. Ma bucur chiar, ca am aflat o noua metoda de a vizita un oras in cateva ore si o alternativa ieftina si practica.
Trebuie sa stiti si ca Sandemans New Europe Tours ofera tururi gratuite in 13 orase din Europa, asa ca atunci cand ajungeti in Berlin, Hamburg, Praga, Tel Aviv, Dublin, Londra, Amsterdam, Bruxelles, Madrid, Ierusalim, Edinburgh sau Paris, luati in considerare si varianta unui tur gratuit al orasului.

O sa va intrebati probabil, de ce nu se fac si la noi tururi gratuite de oras ?
Ei bine, se fac !...si nu numai in Bucuresti, ci si in Brasov !
Niste oameni deosebiti au avut initiativa de a incepe proiectul Guided Bucharest - Free City Tours. Sunt tineri, sunt plimbati prin lumea larga, vor sa ii invete si pe altii ce stiu ei mai bine despre orasul lor, sunt amuzanti si isi fac treaba intr-un mod profesionist. Mai multe informatii despre tur, puteti gasi la: http://www.guided-bucharest.com/
Au infiintat si Guided Brasov - Free City Tour, cu pagina aferenta: http://www.guided-brasov.com/

E singura alternativa pentru cunoasterea Bucurestiului printr-o metoda inedita dar binecunoscuta deja, in toate tarile din Vestul Europei. Prinde foarte bine si aici pentru ca turistii straini care aleg sa viziteze Bucurestiul, ajung sa isi schimbe ideile preconcepute despre Romania si despre romani, dupa ce se plimba cu ghizii de la Guided Bucharest - Free City Tours.

De ce garantez pentru ei ? Pentru ca am calatorit impreuna, am urcat munti impreuna iar in cadrul tururilor gratuite la care am participat si eu (fie ca turist, fie ca translator), am avut bucuria sa vad cat de bine sunt informati, cat sunt de amuzanti si cat de atractiv prezinta obiectivele turistice din centrul orasului. Sunt sigura ca chiar daca v-ati nascut in Bucuresti, sunt lucruri pe care nu le stiti despre Centrul Vechi. E mult mai multa istorie acolo decat se poate vedea cu ochiul liber, atunci cand iesim la o bere intr-unul din barurile nou-aparute. Hai sa ne plimbam ghidat ! It's free !